الثلاثاء، أغسطس 30، 2005

تجليات

ولما أشوفك يروح منى الكلام وأنساه
من فرحة القلب ساعة ما يلاقيك وياه

لستُ أدرى ليه السطرين دول نطوا فى دماغى بعد ما المذيعة البديعة "منى الشاذلى" أنهت حوارها الممتع مع الكاتب "جمال الغيطانى" بمناسبة حصول كتابه "تجليات" على جائزة رفيعة الشأن *إعذرونى حاولت أدور عليها على الإنترنت وللأسف فشلت*

دلوقتى وبعد مرور ساعتين على أول تقديم بشكل شخصى *ع الأقل بالنسبة ليا* لجمال الغيطانى المفكر والإنسان.. بعيش حالة من معمعة فكرية شديدة البأس.. مش عارفة أفكر.. مش عارفة أتكلم.. ومش عارفة أعبر عن ما يداخلى من شعور بالإمتنان والحيرة. الإمتنان لأنى بلتقى بالأشخاص اللى فعلا بيثروا الحياة الأدبية والثقافية المصرية بعمق.. وأصبح البرنامج الرائع "العاشرة مساء" على قناة "دريم" هو الشباك اللى بيطلوا علينا منه.. ممتنة لأنى أخيرا بكتشف بعض الوجوه اللى حُجبَت عنى لسبب أو لآخر.. سواء جهل منى لإبتعادى عن الحياة الثقافية الحديثة أو حتى للحَجب المتعمد.

ولما إتكلم عن علاقة الإنسان بالزمن.. فرحت.
"الآن"..
دلوقتى وإنت بتقرأ الكلمات دى.. "الآن" بقت ماضى.. وإحنا ماضى فى يوم من الأيام.. وياترى من ح يخلد الذكرى.
قبلنا ناس عبروا من نفس البوابة,, وقبلنا ناس شربوا من نفس النيل..
قبلنا ناس دفنوا فى سيناء وفى معاركنا اليومية.. مين منهم راح نفتكره..
ولحظات الزمن المتسللة.. إيه يربطها بالحاضر إلا الأدب والفن على إختلاف أنواعه..

آه.. لما إتكلم عن علاقة الإنسان بالزمن فرحت لأن أخيراً حد إتكلم عن مشكلة جوايا من زمان ومعنديش إجابة عنها.. "أنا ببحث رغم علمى إنى مش ح وصل للحقيقة.. لكن أبحث لعلى أفهم.."

وبعد إمتنانى شعرت بالحيرة.. ليه كل جميل نتركه عُرضى لغبار الزمن وبعدين نجرى للغريب ينفض غبارنا عننا!؟
آثارنا.. تاريخنا.. تراثنا.. وحتى هويتنا..
بعد الأركان الثقافية إللى فى طريقها للإندثار، مين ح يحل مكانهم؟
وفين مكننا دلوقتى من غيرنا؟!
هو إحنا أمة مستضعفة؟!
إحنا فعلا عجزنا عن إننا نثبت للوجود وجودنا؟
فى التاريخ.. أحفاد أحفدنا راح يفتكرونا بإيه لو مرينا على خاطرهم مرة... وإن إتكلموا عنا مع أولدهم.. تفتكروا ممكن يحكوا عننا إيه؟!

نا ميهمنيش الإصلاح فى الحياة السياسية بقدر ما يهمنى أقضى ع الفساد والبطالة.. وأول خطوة: المُساءلة... من أين لك هذا؟"
"لما بكلم عربى.. أنا بواصل معاه الحوار مش ببدؤه من الأول"
"العروبة باظت من ساعة ما المال أصبح مع الجغرافيا مش التاريخ.."

ودمتم لى على كل خير
سلاماتى


-----------
أولا بعتذر عن غلطاتى الإملائية.. والله بحاول أرجع العربى بتاعى من الأول.. بس محتاجة إرادة.. وإيد تساعدنى.
أما السطرين اللى فى أول البوست فمن أغنية "هلت ليالى القمر" كلمات "أحمد رامى" وغناء أم كلثوم.. والأغلب تلحين "القصبجى"

هناك 12 تعليقًا:

غير معرف يقول...

احنا امة مستضعفة ؟ هوه بعد كل اللى بيحصلنا ده, لسه فى مجال للتساوءل ؟

بعدين حيحكوا عنا يقولوا ايه ؟ انا ما أظنش ابداً انهم حيقولوا حاجة واحدة عدلة, الا عن خط الو السحرى يمكن ...

Mohammed يقول...

تقريبا جايزة أحسن عمل مترجم في فرنسا

انا بس نفسي أعرف ازاي أصلا في حد من الفرنسيين قدر يخلص قراية الكتاب ده :)

أنا فضلت أقرا فيه شهر تقريبا

كتاب 800 صفحة

أنا لسه مؤمن ان الراجل و هوا بيكتب كان عارف ان محدش هيبقى فاضي يقرا كل الكلام ده فخد راحته و هوا بيكتب الكلام يقول اللي هوا عايزه

الكتاب اللي قريته من مطبوعات الهيئة العامة للكتاب

مش هنسى فيه جزء عن الكاتب و زملاؤه قاعدين بيتمتعوا بالفرجة على مشهد اغتيال السادات مرة بعد مرة بعد مرة

و خالد الاسلامبولي كان طائر من طيور الجنة

آخ

مش كفاية عبد الناصر اللي كان طالع سيدنا الخضر

ناصريين ويساريين
اغ!

Ahmed Shokeir يقول...

بينى وبينك يا(لست أدرى) هو الراجل من ساعه ماقال.. هو إمبارح راح فين ؟
وأنا دماغى إتلخبط .. حسيت إنى رجعت لأسئله زمان اللى مالهاش إجابه
بس الواحد برده شغل دماغه معاه
أنتى عارفه أنا كنت مشغول بموضوع الزمن إزاى .. وأنا ب عدى (باعبر) الشارع بقول قبل كده بثانيه كانت فيه عربيه معديه ولو أنا كنت موجود كان زمانى مت ، ولو بعد كده بثانيه أكيد فيه عربيه تانيه هاتعدى وبرده لو هاكون موجود أكيد هاموت طيب الثانيه (الزمن) دى راحت فين..

Lasto-adri *Blue* يقول...

sheryos:
الصورة أكيد مش غامقة قوى كدة..
بس أنا لاأزال مؤمنة إننى مش أمة مستضعفة.. إحنا اللى ضعفنا نفسنا بإدينا..
حتى إيمنا بنظرية المؤامرة ليه ثقل كبير جدا فى إنهزمنا وإنكسرنا قدام نفسنا..
لاء إحنا مش أمة مستضعفة وإن حبينا نعمل حاجة، متأكدة ح نعمل أحسن منها ميت مرة..
عندك مثلا إنت كشخص.. أنا دلوقتى ببص على أجازة عريضة عددت علينا.. إحنا عملنا فيها إيه عدل؟
دا مثال.. وغيره وغيره..

لاء بأزيد إحنا مش أمة مستضعفة!

ولو حد عنده رأى تانى تاريت ينورنى بيه عشان حاليا فكرى مش صافى حبة

Lasto-adri *Blue* يقول...

mohamed:
لا أفتى الصراحة فى إسم الجائزة لأنى مش فكراها بدقة..
طب كويس إنه من مطبوعات الهيئة العامة للكتاب.. إن شاء الله ح أدور عليه.. أصله مش عاندى
وإكتشفت الصراحة معنديش ولا حتته مطبوعة توحد ربنا عن الراجل دة..
نفسى أكتشف فلسفته بجد..
كلامه كان موزون قوى

Lasto-adri *Blue* يقول...

Ahmed:
أه.. وسؤاله "إمبارح راح فين" دة بلوة لوحده ومصيبة فعلاً
كان بيدور فى مخى من زمان برضو..
عارف أنا الكلمة اللى بتخرج منى.. بقف وأستعجب عليها مدة.. حتى بص الزراير اللى بندوس عليها دلوقتى..
شئ يمخول العقل بجد..
وساعات بحس إن مخى ممكن ينفجر من التفكير
بس الصراحة ومخبيش عليك.. أنا مفكرتش فى كلمة "لو" قبل كدة..
مش بحب أقول لو كنت عملت كنت وصلت والكلام كدة

محمد هشام عبيه يقول...

بخصوص الاستضعاف والذي منه..لدي اعتقاد بأن كل فرد - وبالتالي كل أمة- لديه مقومات القوة والتفوق ..الفارق بين فرد وأخر..أمة وثانية..يكمن في القدرة على استفزاز الطاقة والقوة الكامنة..أزعم أننا جميعا في مجال الدارسة والعمل وحتى في الهواية نمارس بنصف طاقة ونصف قوة ونصف نفس..كل شيء عندنا نصف ..عندما يكتمل النصف ويصبح واحد ..يمكن أن نكون أفراد وأمم بحق وحقيق..
بخصوص السؤال الفلسفي ..هو إمبارح بيروح فين..منعا لوصولي مرحلة الجنون المطبق..كنت أجيب عن هذا السؤال بأنه راح نفس المكان اللي راحه أول إمبارح!!ا

littilemo يقول...

بيت الشعر جامد

واتمنى انك تشوفى المدونه الجديده التى انشاناها

Lasto-adri *Blue* يقول...

محمد هشام:
أتفق معاك فى موضوع الواحد والنص دة
عشان كدة أنا بقول إحنا مش أمة مستضعفة..
أما موضوع إمبارح وأخوه أول إمبارح.. فلايزال سؤال محيرنى


little mo:
الحمد لله إنها عجبتك.. وعلى فكرة أنا شفت المدونة الجديدة وفكرتها عجبانى.. غالبا ح أسألك إنى أشترك معاكم قريب.. لو معندكمش مانع يعنى
:$

littilemo يقول...

طبعا
انت اول المدعويين
بس قولى ابعتلك الانفتيشن على فين

Lasto-adri *Blue* يقول...

شكرا جدا يا مو

ممكن على باريدى دة
me.blue@gmail.com

:)
لإن شاء الله يكون فتحة خير علينا

Haitham يقول...

اما عن علاقة الانسان بالزمن ..الزمن الممل بيبقى عامل زى الزلط لما نحطه في منخل 4 مابيعديش ..اما الزمن الجميل بيبقى عامل زى الرمل لما نرفعه لفوق ونسيبه ..منخل 4 تعب معانا أوى