الثلاثاء، فبراير 21، 2006

فكرة

كلما مررت بذلك المكان تذكرت عندما قال "بحب آكل من عنده الشاورمة".. أشعر الآن وكأننى سمعتها فى الأزمان الغابرة.. ولكن رجع صدها يزورنى من حين الى آخر.. رغم انى لا أعرف من يكون، فلم أراه يوما، ولا أعرف كيف أستدل له على عنوان..
وقفت عند إقتراب محطتى، وهممت بالنزول وقد هجمت عليا فكرة واحدة.. سمعت من شخص لا أذكره حاليا، أنه منذ سنوات هاجر للولايات المتحدة الأمريكية.. ولا أعرف –حقيقة- ان عاد أم لايزال هناك.. فأنا فى البدأ لا أعرف ان كان لايزال على قيد الحياة أم أنه أصبح مجرد ذكرى ككلماته..
لكننى هنا وبعد هذه السنين لازلت اذكر مقولته بصوته الرخيم وضحكته المصطنعة، على الرغم من أنها لم تكن موجهة لى.. وعلى الرغم من أنى لا أعرفه ولا يعرفنى كذلك...

سلاماتى

هناك 6 تعليقات:

Lasto-adri *Blue* يقول...

قصة حقيقية.. وكنت بسمعه فى نهاية التسعينات على الراديو
عشان لو حد كان ناوي يسأل

Ana mosh sa3eed. يقول...

الحب ده احساس

الكره ده احساس

و انا مؤمن بالاحساس فى علافتى بكل الناس

فى ناس بارتاح ليها و فيه كمان قبول

من اول مره تشوفها..تدخل جواك على طول

و ناس لما تقابلها....ناسيها و مش فاكرها

وكأن مشاعرنا...جهاز رادار حساس


من كلمات عمنا صلاح جاهين


اغنيه احساس لفرقه المصريين اوائل الثمانينات ....حينها لم اكن انا نفس الانا !!! و انا موش سعيد

African Doctor يقول...

أنا كنت ناوي أسأل :)
غريب تواصلنا مع الراديو ، و إحساسنا أنه شخصي أكثر من التليفزيون
أنا دائماً أشعر أن الراديو يكلمني شخصياً أو يهمس في أذني بينما أشعر أن التليفزيون يخاطب الجماهير العريضة
مجرد إحساس!

Egyptian-in-USA (Egyptian Muslim Human) يقول...

I can not study or work unless I hear someone talking or singing on the radio.

Tapes would not work for me because I feel they are dead. I can stop them any time and repeat the part I liked ... it is not live.

I only enjoy songs when I hear a song on the radio because I feel that there is no way I can repeat this part. It is to enjoy now or never.

So even if I really like a song, I never try to buy it or record it because this simply will not make me miss it and missing something is the key to loving it.

عشقك ندي يقول...

الراديو صديق طفولة شخصي أيام الاعدادية وثانوي ومذاكرة بعد نص الليل وكان لي صديق فيلسوف وحاجات كتير والفرحة العارمة لما كانوا يفتكروا كل كام شهر ويجيبوا غنوة لمنير ياهههههههههههه

Lasto-adri *Blue* يقول...

masry
مممم.... بس لسا شخص جميل من جوة


african doctor
أنا كمان عندى نفس الاحساس.. وعشان كدة بكره التلفزيون.... ونادرا ما بتفرج عليه
وبالمثل السينما كمان


egyptian in usa
exactly, u hit it right..
there is always this magic in radio that can't be defined...
i might be having a song on tape, or my pc.. but once i hear it on radio.. i can't resist listening to it, live..


عشقك ندى
والله وقت ما كنت بهتم قوى بمنير عشان عرفته مأخرا وكدة... بس أكيد..... الراديو صديق الكفاح الليلى